NRD Начало
Вторник, 21 Октомври 2025
Начало Цветни аспекти Джош Клайн и Гюлсюн Карамустафа излагат глобални фашизми в Берлин
102
Цветни аспекти

Джош Клайн и Гюлсюн Карамустафа излагат глобални фашизми в Берлин

Кураторът Космин Костинас (Cosmin Costinas) в откриващото есе подчертава, че по целия свят се наблюдава тревожен завой към тъмен вид политика. Започвайки с творбата Безработен журналист (Unemployed Journalist), зрителите виждат фигура в поза на ембрион, затворена в рециклираща чанта, символизираща загубата на работа и безполезността. Темата за безполезността продължава и в творбата Дилатация на отчаянието, където количка за пазаруване прелива от силиконови и пластмасови скулптури в торби за боклук, отразявайки сцени, наблюдавани от Клайн в Ню Йорк и Хонг Конг.

| 21 Октомври 2025, 14:13 ч.
Джош Клайн и Гюлсюн Карамустафа излагат глобални фашизми в Берлин
Джош Клайн и Гюлсюн Карамустафа излагат глобални фашизми в Берлин
Снимка © AP

През 2016 година, Джош Клайн (Josh Kline) представи серията "Безработица", която разглеждаше масовата безработица, предизвикана от технологиите и автоматизацията, и потенциалния край на средната класа. Почти десетилетие по-късно, тези произведения са изложени в Берлин в Haus der Kulturen der Welt. Фокусът на Клайн върху това как безработицата може да подхрани фашизма изглежда по-пророчески от всякога. Изложбата "Глобални фашизми" обединява творбите на над 50 артисти, за да аргументира, че фашизмът не е реликт от миналото, а активна, съвременна сила в глобалната култура и политика.

Кураторът Космин Костинас (Cosmin Costinas) в откриващото есе подчертава, че по целия свят се наблюдава тревожен завой към тъмен вид политика. Според него, фашизмът винаги е манипулирал естетиката, а изложбата изследва начините, по които фашизмът е представен привлекателно в публичния дискурс, от неговата героизация на миналото до използването на технологии. Изкуственият интелект, в този контекст, се явява "крайният инструмент на носталгията", тъй като черпи "изцяло" от миналото, за да се самоуспокои.

Започвайки с творбата "Безработен журналист" (Unemployed Journalist), зрителите виждат фигура в поза на ембрион, затворена в рециклираща чанта, символизираща загубата на работа и безполезността. Скулптурата, изработена с 3D принтер, изобразява американски журналист, който е загубил работата си, когато екипът на изданието му е опитал да образува синдикат. Клайн поставя под въпрос трансформацията на хората в човешки капитал, разсъждавайки какво означава да се превърнат хората в ресурси, които могат да бъдат изразходвани и изхвърляни.

Темата за безполезността продължава и в творбата "Дилатация на отчаянието", където количка за пазаруване прелива от силиконови и пластмасови скулптури в торби за боклук, отразявайки сцени, наблюдавани от Клайн в Ню Йорк и Хонг Конг. Той изразява дълбока загриженост относно обществото, което принуждава възрастни хора да събират рециклируеми стоки за жълти стотинки.

Изложбата "Глобални фашизми" представя отговори на възхода на фашистките идеологии чрез разнообразие от медии: живопис, филм, представления, публикации и цифрови формати. Работите на 78-годишната турска художничка Гюлсюн Карамустафа (Gulsun Karamustafa) служат като живо свидетелство за оцеляването след фашизма. Нейната фотография "Сцена" показва нея и съпруга ѝ, които чакат присъда в съда след ареста им по време на военния преврат в Турция през 1971 година. Творбата е показана за първи път в HKW през 1998 година и остава актуална и днес.

Работите на Карамустафа, като "Солдат" и "Прозорец", разширяват размислите ѝ за бурните времена в Турция през 70-те и 80-те години. Най-новата ѝ творба, "Напомняне", е 25-панелна фреска, която отбелязва първите 25 години на 21-ви век чрез изображения на протести, призоваващи историята да не се повтаря. Темата за технологиите и наблюдението свързва произведенията в изложбата, включително инсталацията на Юлия Шер (Julia Scher), която използва преработени камери за наблюдение, за да ангажира посетителите.

Мястото на изложбата е особено значимо, предвид историята на Германия. Клайн обяснява, че периодът на Ваймар е оказал голямо влияние върху създаването на произведенията "Безработица", тъй като масовата безработица през междусветовния период е считана за основен фактор, довел до възхода на Хитлер. Той споделя, че работи по тези произведения по време на президентската кампания през 2016 година, когато образите от митингите на Тръмп напомнят на фашистките митинги от Втората световна война.

Изложбата "Глобални фашизми" ще бъде на разположение в Haus der Kulturen der Welt в Берлин до 7 декември 2025 година.

Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Майк Мур поема ролята на Бонхед Артърс в Oasis Live `25 Tour заради лечението на рака на простатата
Майк Мур (Mike Moore), соло китарист на Лиъм Галахър (Liam Gallagher), ще заеме мястото на Пол "Бонхед" Артърс (Paul `Bonehead` Arthurs), който временно отсъства от турнето Oasis L ...
Деси Слава признава, че е сама от четири години и говори за промяната в живота си
Фолкзвездата Деси Слава направи откровено признание по време на участието си в телевизионното шоу "Аз обичам България". Тя сподели, че от четири години е сама и няма приятел. С усм ...
Кени Логинс осъди Доналд Тръмп за използването на "Danger Zone" в контекста на протестите No Kings
Кени Логинс (Kenny Loggins) изрази критика към президента на САЩ Доналд Тръмп (Donald Trump) за използването на песента му "Danger Zone" в странно видео с изкуствен интелект, публи ...
Боби Вилан не съжалява за скандалния рефрен на Гластънбъри, заявява, че би го повторил отново
Фронтменът на Bob Vylan, Боби Вилан (Bobby Vylan), не съжалява за провокативния си скандален рефрен по време на концерта им на фестивала Гластънбъри. Британското пънк-рап дуо преди ...
Антонио Бандерас с радост за сватбата на дъщеря си Стела Бандерас
Испанският актьор Антонио Бандерас (Antonio Banderas) изрази радостта си от сватбата на дъщеря си Стела Бандерас (Stella Banderas). Нейният дългогодишен партньор Алекс Грузински (A ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
Деси Банова сподели стара снимка от началото на кариерата си в телевизията
Деси Банова, известна българска телевизионна водеща, напомня на феновете си за своето начало в телевизията. Наскоро тя сподели стара снимка от 1998 година в своя Инстаграм профил, ...
Леонардо да Винчи и "Тайната вечеря" – шедьовър, който оцелява през вековете
Второто по значимост произведение на Леонардо да Винчи след Мона Лиза, "Тайната вечеря" (1495–98), е почти толкова известно със своето влошено състояние, колкото и с вечната си сил ...
ЮНГБЛЪД разкрива, че е вярвал, че Род Стюарт е негов дядо до десетата си година
На шоуто The Capital Evening Show с Джими Хил (Jimmy Hill) рокерът ЮНГБЛЪД (YUNGBLUD) разкри шокираща и забавна семейна тайна. Той сподели, че до десетата си година е вярвал, че Ро ...
Солана Чехтман и Крис Шарп обсъждат наследствата на художниците и предизвикателствата в съвременния арт свят
Солана Чехтман (Solana Chehtman) е директор на програмите за артисти във Фондацията на Джоан Мичъл (Joan Mitchell Foundation), където ръководи инициативи, свързани с наследствата н ...
Лари Гагосян представя Ричард Дибенкорн с нова изложба на 8 ноември
Галерията Гагосян (Gagosian) обяви, че вече представлява покойния американски художник Ричард Дибенкорн (Richard Diebenkorn), един от най-влиятелните модернисти на следвоенна Амери ...
Тикер в 17:00 ч.
Деси Банова, известна българска телевизионна водеща, напомня на феновете си за с ...
Начало Цветни аспекти
102
Цветни аспекти

Джош Клайн и Гюлсюн Карамустафа излагат глобални фашизми в Берлин

Кураторът Космин Костинас (Cosmin Costinas) в откриващото есе подчертава, че по целия свят се наблюдава тревожен завой към тъмен вид политика. Започвайки с творбата Безработен журналист (Unemployed Journalist), зрителите виждат фигура в поза на ембрион, затворена в рециклираща чанта, символизираща загубата на работа и безполезността. Темата за безполезността продължава и в творбата Дилатация на отчаянието, където количка за пазаруване прелива от силиконови и пластмасови скулптури в торби за боклук, отразявайки сцени, наблюдавани от Клайн в Ню Йорк и Хонг Конг.

| 21 Октомври 2025, 14:13 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА
Джош Клайн и Гюлсюн Карамустафа излагат глобални фашизми в Берлин
Джош Клайн и Гюлсюн Карамустафа излагат глобални фашизми в Берлин
Снимка © AP

През 2016 година, Джош Клайн (Josh Kline) представи серията "Безработица", която разглеждаше масовата безработица, предизвикана от технологиите и автоматизацията, и потенциалния край на средната класа. Почти десетилетие по-късно, тези произведения са изложени в Берлин в Haus der Kulturen der Welt. Фокусът на Клайн върху това как безработицата може да подхрани фашизма изглежда по-пророчески от всякога. Изложбата "Глобални фашизми" обединява творбите на над 50 артисти, за да аргументира, че фашизмът не е реликт от миналото, а активна, съвременна сила в глобалната култура и политика.

Кураторът Космин Костинас (Cosmin Costinas) в откриващото есе подчертава, че по целия свят се наблюдава тревожен завой към тъмен вид политика. Според него, фашизмът винаги е манипулирал естетиката, а изложбата изследва начините, по които фашизмът е представен привлекателно в публичния дискурс, от неговата героизация на миналото до използването на технологии. Изкуственият интелект, в този контекст, се явява "крайният инструмент на носталгията", тъй като черпи "изцяло" от миналото, за да се самоуспокои.

Започвайки с творбата "Безработен журналист" (Unemployed Journalist), зрителите виждат фигура в поза на ембрион, затворена в рециклираща чанта, символизираща загубата на работа и безполезността. Скулптурата, изработена с 3D принтер, изобразява американски журналист, който е загубил работата си, когато екипът на изданието му е опитал да образува синдикат. Клайн поставя под въпрос трансформацията на хората в човешки капитал, разсъждавайки какво означава да се превърнат хората в ресурси, които могат да бъдат изразходвани и изхвърляни.

Темата за безполезността продължава и в творбата "Дилатация на отчаянието", където количка за пазаруване прелива от силиконови и пластмасови скулптури в торби за боклук, отразявайки сцени, наблюдавани от Клайн в Ню Йорк и Хонг Конг. Той изразява дълбока загриженост относно обществото, което принуждава възрастни хора да събират рециклируеми стоки за жълти стотинки.

Изложбата "Глобални фашизми" представя отговори на възхода на фашистките идеологии чрез разнообразие от медии: живопис, филм, представления, публикации и цифрови формати. Работите на 78-годишната турска художничка Гюлсюн Карамустафа (Gulsun Karamustafa) служат като живо свидетелство за оцеляването след фашизма. Нейната фотография "Сцена" показва нея и съпруга ѝ, които чакат присъда в съда след ареста им по време на военния преврат в Турция през 1971 година. Творбата е показана за първи път в HKW през 1998 година и остава актуална и днес.

Работите на Карамустафа, като "Солдат" и "Прозорец", разширяват размислите ѝ за бурните времена в Турция през 70-те и 80-те години. Най-новата ѝ творба, "Напомняне", е 25-панелна фреска, която отбелязва първите 25 години на 21-ви век чрез изображения на протести, призоваващи историята да не се повтаря. Темата за технологиите и наблюдението свързва произведенията в изложбата, включително инсталацията на Юлия Шер (Julia Scher), която използва преработени камери за наблюдение, за да ангажира посетителите.

Мястото на изложбата е особено значимо, предвид историята на Германия. Клайн обяснява, че периодът на Ваймар е оказал голямо влияние върху създаването на произведенията "Безработица", тъй като масовата безработица през междусветовния период е считана за основен фактор, довел до възхода на Хитлер. Той споделя, че работи по тези произведения по време на президентската кампания през 2016 година, когато образите от митингите на Тръмп напомнят на фашистките митинги от Втората световна война.

Изложбата "Глобални фашизми" ще бъде на разположение в Haus der Kulturen der Welt в Берлин до 7 декември 2025 година.

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Майк Мур поема ролята на Бонхед Артърс в Oasis Live `25 Tour заради лечението на рака на простатата
Деси Слава признава, че е сама от четири години и говори за промяната в живота си
Кени Логинс осъди Доналд Тръмп за използването на "Danger Zone" в контекста на протестите No Kings
Боби Вилан не съжалява за скандалния рефрен на Гластънбъри, заявява, че би го повторил отново
Антонио Бандерас с радост за сватбата на дъщеря си Стела Бандерас
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Октомври
Препоръчани заглавия
ОЩЕ НОВИНИ
Калейдоскоп
Деси Банова сподели стара снимка от началото на кариерата си в телевизията
Творчески отражения
Леонардо да Винчи и "Тайната вечеря" – шедьовър, който оцелява през вековете
Калейдоскоп
ЮНГБЛЪД разкрива, че е вярвал, че Род Стюарт е негов дядо до десетата си година
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.